10/10/18

Ηλεκτρονικά Καλά Νερά: το ντεμπούτο των Les Cyclades



«Τα ηλεκτρονικά και τα ηλεκτρικά μάλλον θα πρέπει να είναι 
η προσδοκία μου».


Το άλμπουμ ξεκινά με μία μπάσα γυναικεία φωνή που βγάζει έναν σνομπ αέρα – φανταζόμαστε να ανήκει σε μια ξεπεσμένη αριστοκράτισσα- να λέει την παραπάνω ατάκα… Παράλληλα, βλέποντας τη σελίδα των/του/ της Les Cyclades στο Bandcamp, πληροφορούμαστε πως μας έρχονται (ή μας έρχεται) από τα Καλά Νερά Μαγνησίας. 

Κάπως έτσι κανείς εισχωρεί στον σουρεαλιστικό κόσμο μια μυστηριώδους καλλιτεχνικής οντότητας, που αρνείται να μας αποκαλύψει ακόμα και βασικά στοιχεία της ταυτότητας της: είναι άντρας ή γυναίκα; Μιλάμε για έναν άνθρωπο ή για ολόκληρη μπάντα; Τελικά, πράγματι εδρεύει στα γειτονικά Καλά Νερά;

Όπως και να ‘χει, αυτό το παραθαλάσσιο χωριό της Μαγνησίας, το οποίο σε παλιότερες δεκαετίες γνώρισε τουριστικές δόξες, τουλάχιστον από τον εντόπιο πληθυσμό, και πλέον ανακαλεί ήσυχα και γραφικά τα περασμένα του μεγαλεία, αποτελεί το ιδανικό σκηνικό για το μουσικό ύφος των Les Cyclades (ε ναι, μέχρι νεωτέρας, ας του θεωρήσουμε συγκρότημα).




Όπως φανερώνει η παραπάνω εναρκτήρια ατάκα, οι Les Cyclades ανήκουν στον χώρο της ηλεκτρονικής μουσικής, πιο συγκεκριμένα στο revival της underground αισθητικής, η οποία διαμορφώθηκε περίπου κατά τη δεκαετία 1985-1995, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τις πρώτες παραγωγές του Larry Heard. Πράγματι, ακούγοντας το ομώνυμο άλμπουμ των Les Cyclades μου ήρθε κατευθείαν στο νου το πρώτο αριστουργηματικό full-length του Larry Heard, Sceneries Not Songs Vol. 1 (1994). Γενικότερα, περιτριγυριζόμαστε  από έναν κύκλο επιρροών που ενώνει επιλεκτικά τον χορευτικό ηλεκτρονικό ήχο του Chicago με αυτόν του Detroit.

Βέβαια, οι Les Cyclades έχουν απεμπολήσει την επιθετικότητα του Detroit techno, αλλά έχουν κρατήσει τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα και ένα κλίμα τεχνοκρατισμού που εισβάλει στην καθημερινή ζωή. Μια ματιά στους τίτλους των tracks αρκεί για να κατανοηθεί αυτή η ειρωνική αναδόμηση μιας οικείας καθημερινότητας μέσα από την ηλεκτρονική μουσική. Το En Attendant Le Ferry που κλείνει το άλμπουμ ξεκινά με field recordings ενός πλήθους που περιμένει για να αποβιβαστεί στο φέρυ-μποτ.

Η ηχητική, αλλά και συναισθηματική ατμόσφαιρα που κυριαρχεί στο ντεμπούτο των Les Cyclades είναι χαλαρή  και ελαφρώς χορευτική. Το beat επιμένει στα 4/4 ενώ μινιμαλιστικά και ambient θέματα παιγμένα από ζεστά synths συμπληρώνονται από αυτοσχεδιασμούς άλτο σαξοφώνου, οι οποίοι προσδίδουν μια free jazz γοητεία. Έτσι, οι Les Cylcades δεν παγιδεύονται σε ένα πληκτικό ορχηστρικό synthpop, ή ακόμα χειρότερα, στο εν πολλοίς αδιάφορο chill out, καθώς συχνά οι ήρεμες μελωδίες καταλήγουν σε οξείς πειραματικές αιχμές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της προσέγγισης αποτελούν τα κομμάτια A Night in Chora και Mini Golf

Το ντεμπούτο των Les Cyclades, κατά τη γνώμη μου, αποτελεί μία από τις καλύτερες ανεξάρτητες κυκλοφορίες της χρονιάς, καθώς παρουσιάζει μία μουσική πρόταση προχωρημένη, συγκροτημένη, πλούσια σε επιρροές, αλλά και πρωτότυπη. Αναρωτιέμαι πως δισκογραφικές, όπως η Music From Memory ή η Growing Bin, ή ακόμα περισσότερο η ελληνική Echovolt Records δεν έχουν ανακαλύψει τους φίλους μας από τα Καλά Νερά. 

Θεωρώ πως ήρθε ο καιρός. 

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου